قاتل کم کاری تیروئید چیست؟ | 4 راهکار درمانی

22 مرداد 1403
قاتل کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم یک اختلال شایع غدد درون ریز است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون های تیروئیدی ترشح نمی کند. این هورمون ها نقش حیاتی در تنظیم متابولیسم، رشد و سلامتی بدن دارند. کم کاری تیروئید می تواند تاثیرات گسترده ای بر سلامت فرد بگذارد. ما قصد داریم در این مقاله از مجله لاغری فیت بادی کلینیک، به بررسی قاتل کم کاری تیروئید و خطرات ناشی از کم کاری تیروئید را بپردازیم.

کم کاری تیروئید و قاتل آن چیست؟

کم کاری تیروئید و قاتل آن چیست؟

غده تیروئید یک غده کوچک و پروانه ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. این غده هورمون های تیروکسین (T4) و تری یودوتیرونین (T3) را تولید می کند که نقش حیاتی در تنظیم متابولیسم بدن ایفا می کنند.

کم کاری تیروئید به وضعیتی اطلاق می شود که غده تیروئید به اندازه کافی این هورمون ها را تولید نمی کند. این اختلال می تواند منجر به کاهش فعالیت متابولیکی و مشکلات متعدد سلامتی شود. بنابراین قاتل آن مصرف مواردی است که باعث افزایش تولید هورمون های T3 و T4 می شود.

قاتل های کم کاری تیروئید

خوراکی های مفید

تخم مرغ سرشار از ید و سلنیوم است. بنابراین یکی از مفید ترین خوراکی هایی است که به درمان تیروئید کم کار کمک می کنند. خوراکی بعدی ماهی ها هستند. ماهی ها منبع غنی امگا 3 به شمار می آیند و در بهبود علائم کم کاری تیروئید بسیار موثر هستند.

 انواع توت ها و میوه هایی که حاوی ویتامین  C هستند نیز در درمان این بیماری تاثیر گذار هستند. اما بهترین خوراکی در درمان تیروئید کم کار ترکیب دارچین با عسل است. خواص دارچین در پایین آوردن کلسترول باعث می شود تا تیروئید کنترل شود.

درمان دارویی

“لووتیروکسین” یک هورمون مصنوعی تیروئیدی است که به عنوان قاتل کم کاری تیروئید شناخته می شود. این دارو باید به صورت روزانه و معمولاً صبح ها مصرف شود. علاوه بر آن از دارویی به نام  “لیوتیرونین” نیز به عنوان درمان تیروئید کم کار استفاده می کنند.

لیوتیرونین یک هورمون تیروئیدی دیگر است که در موارد خاص به عنوان مکمل لووتیروکسین تجویز می شود. مصرف مکمل های غذایی مانند ید، سلنیوم و روی نیز به بهبود عملکرد تیروئید کمک می کند. البته این مکمل ها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

تغییرات در سبک زندگی

از تغییراتی که در سبک زندگی می توانید ایجاد کرد داشتن رژیم سالم است. مصرف غذاهای غنی از ید مانند ماهی، لبنیات و تخم مرغ به بهبود عملکرد تیروئید کمک می کند. همچنین مصرف فیبر، میوه ها و سبزیجات به بهبود متابولیسم و جلوگیری از یبوست کمک می کند. ورزش منظم  نیزمی تواند به بهبود متابولیسم و افزایش انرژی کمک کند.

استرس باعث تشدید علائم کم کاری تیروئید می شود. بنابراین تمرینات مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق باعث کم شدن استرس می شود. خواب کافی و با کیفیت هم انرژی فرد را بالا برده و فرد کمتر احساس خستگی می کند.

درمان گیاهی کم کاری تیروئید

برخی گیاهان مانند آشواگاندا و گوگول به عنوان قاتل کم کاری تیروئید عمل کرده و باعث بهبود عملکرد تیروئید می شوند. البته این گیاهان نیز باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار

برای افرادی که تیروئید کم کار (هیپوتیروئیدی) دارند، بعضی غذاها ممکن است تاثیر منفی بر عملکرد تیروئید داشته باشند. بهتر است از مصرف این غذاها اجتناب کنند یا مصرف آن ها را محدود کنند. غذاهایی مانند:

سبزیجات خانواده کلم (گواتروژن ها)

 سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم و کلم بروکلی اگر به مقدار زیاد و به صورت خام مصرف شوند ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کنند.

گلوتن

برخی از افراد با تیروئید کم کار ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند و بهتر است مصرف گلوتن را کاهش دهند یا حذف کنند.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده معمولاً حاوی مقدار زیادی سدیم هستند که می تواند به احتباس آب و افزایش وزن منجر شود.این موارد از جمله مشکلاتی هستند که افراد مبتلا به تیروئید کم کار ممکن است با آن مواجه باشند.

قند و شیرینی جات

مصرف زیاد قند و شیرینی جات باعث بالا رفتن وزن و افزایش سطح قند خون می شود که ممکن است به علائم تیروئید کم کار دامن بزند.

کافئین

مصرف بیش از حد کافئین منجر به افزایش اضطراب، ضربان قلب سریع و سایر مشکلاتی می شود که ممکن است علائم تیروئید کم کار را تشدید کند.

میوه های مضر برای کم کاری تیروئید

میوه هایی مانند توت فرنگی، هلو و گلابی  حاوی ترکیباتی هستند که همانند گواتروژن عمل کرده و جذب ید را پایین می آورند. میوه‌ هایی مانند انگور، انبه، و میوه‌های خشک شده (مانند کشمش و خرما) نیز دارای قند زیادی هستند و برای کم کاری تیروئید مضر هستند. علاوه بر این ها مرکباتی همچون گریپ فروت ممکن است علائم کم کاری غده تیروئید را تشدید کنند.

خطرات تیروئید کم کار

خطرات تیروئید کم کار

اگر کم کاری تیروئید را کنترل نکرده و قاتل های آن را نشناسید ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوید. مشکلاتی از جمله:

  • بیماری های قلبی عروقی: کم کاری تیروئید می تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی شود.
  • کم خونی: پایین آمدن سطح هورمون های تیروئیدی باعث کاهش تولید گلبول های قرمز و ایجاد کم خونی می شود.
  • ایجاد مشکلاتی در بارداری: کم کاری تیروئید در دوران بارداری ممکن است باعث مشکلاتی مانند پره اکلامپسی، زایمان زودرس و مشکلات رشد جنین شود.
  • میگزدم: یک حالت شدید کم کاری تیروئید است که باعث تورم شدید پوست و بافت ها، کاهش هوشیاری و حتی کما می شود.
  • ناباروری: کم کاری تیروئید گاهی اوقات منجر به اختلالات قاعدگی و کاهش توانایی در بارداری می شود.

جمع بندی مطالب

کم کاری تیروئید یک اختلال شایع است که می تواند تاثیرات گسترده ای بر سلامت فرد بگذارد. آگاهی از علائم و عوارض آن و پیروی از راهکارهای درمانی می تواند به بهبود کیفیت زندگی و کاهش خطرات ناشی از این بیماری کمک کند.

درمان دارویی، تغییرات در سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی قاتل کم کاری تیروئید، از جمله اقدامات مهم در مدیریت این بیماری هستند. با رعایت توصیه های پزشک و انجام آزمایشات منظم، می توانید کم کاری تیروئید را به خوبی کنترل کرده و از مشکلات جدی جلوگیری نمایید.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.