جدول غذای دیابتی ها | بهترین و بدترین غذا ها

3 شهریور 1403
جدول غذای دیابتی ها

دیابت، یکی از بیماری های متابولیکی شایع در سطح جهانی است که به اختلال در متابولیسم قند (گلوکز) منجر می شود. مدیریت مناسب دیابت، بخش مهمی از پیشگیری و کنترل عوارض این بیماری است و تغذیه نقش کلیدی در این زمینه دارد. در این مقاله از مجله فیت بادی کلینیک، به بررسی جدول غذای دیابتی ها، اصول تغذیه ای مناسب برای این گروه از افراد و نکات مهم در طراحی یک برنامه غذایی برای کنترل دیابت خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

اصول تغذیه ای در جدول غذای دیابتی ها

اصول تغذیه ای در جدول غذای دیابتی ها

درک نیازهای تغذیه ای

افراد مبتلا به دیابت باید به دقت نیازهای تغذیه ای خود را درک کنند. هدف اصلی در مدیریت دیابت، کنترل سطح قند خون است. برای این منظور باید میزان مصرف کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها به دقت تنظیم شود. همچنین در نظر گرفتن شاخص گلیسمی غذاها و تأثیر آنها بر سطح قند خون نیز اهمیت دارد.

کربوهیدرات ها و کنترل قند خون

کربوهیدرات ها تأثیر مستقیم بر سطح قند خون دارند. افراد دیابتی باید از منابع کربوهیدراتی با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنند که موجب افزایش تدریجی قند خون می شود. منابع خوب شامل سبزیجات غیرنشاسته ای، میوه های تازه و غلات کامل هستند.

پروتئین ها و چربی ها

پروتئین ها برای حفظ توده عضلانی و عملکرد متابولیکی بدن ضروری هستند. منابع پروتئین مناسب برای گنجاندن در جدول غذای دیابتی ها شامل گوشت های بدون چربی، ماهی، تخم مرغ و منابع گیاهی مانند حبوبات و توفو است. چربی ها باید از نوع اشباع نشده باشند و مصرف چربی های اشباع شده و ترانس باید محدود شود.

فیبر و سلامت گوارش

فیبر به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و به سلامت گوارش مفید است. منابع عالی فیبر شامل سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل است. فیبر می تواند به کند کردن جذب قند در خون کمک کند و احساس سیری را طولانی تر کند.

نمونه جدول غذای دیابتی ها

جدول غذایی این بیماران باید بر اساس اصول علمی و نیازهای فردی هر بیمار طراحی شود. در اینجا نمونه ای از یک جدول غذایی روزانه برای فرد مبتلا به دیابت ارائه شده است:

صبحانه1  پیمانه جو دوسر پخته شده با شیر کم چرب یا شیر بادام، به اضافه کمی توت فرنگی تازه.  1 عدد تخم مرغ آب پز یا املت با سبزیجات (مانند اسفناج و گوجه فرنگی). چای سبز یا قهوه بدون شکر یا با استفاده از شیر کم چرب.  
میان وعده صبحانهیک سیب متوسط به همراه یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی. یک مشت بادام یا گردو.
ناهارسالاد سبزیجات شامل کاهو، گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه ای، با سس سرکه و روغن زیتون. 150 گرم سینه مرغ یا ماهی گریل شده. یک پیمانه برنج قهوه ای یا کوینولا.  
عصرانهماست یونانی کم چرب با مقداری توت فرنگی تازه و یک قاشق چای خوری عسل. هویج و کرفس با غوطه ور کردن در حمص.
شامسوپ سبزیجات تهیه شده از سبزیجات تازه و بدون افزودن نمک زیاد. 150 گرم گوشت قرمز بدون چربی یا توفو. سبزیجات بخارپز مانند بروکلی یا کلم بروکسل.
میان وعده شب1 عدد پرتقال یا کیوی. چند عدد پسته یا فندق.

نکات ویژه در طراحی جدول غذای دیابتی ها

طراحی جدول غذای دیابتی ها

رعایت تناسب و تنوع

در طراحی یک جدول غذایی برای چنین بیمارانی ، تنوع غذایی اهمیت زیادی دارد. افراد باید از گروه های غذایی مختلف استفاده کنند تا تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن تأمین شود. این تنوع به کنترل بهتر قند خون و جلوگیری از خستگی ناشی از یکسان بودن غذاها کمک می کند.

کنترل اندازه وعده ها

اندازه وعده های غذایی در جدول غذای دیابتی ها باید به دقت کنترل شود تا از مصرف بیش از حد کالری و کربوهیدرات جلوگیری شود. استفاده از روش هایی مانند اندازه گیری غذا با پیمانه یا ترازو و توجه به نشانه های سیری می تواند مفید باشد.

مراقبت از قند خون و پاسخ به غذا

باید توجه داشت که هر فرد ممکن است به غذاهای مختلف به صورت متفاوت واکنش نشان دهد. پایش مداوم قند خون پس از وعده های غذایی و یادداشت برداری از تأثیر غذاها بر قند خون، به تنظیم بهتر رژیم غذایی کمک می کند.

بهترین غذا برای دیابتی ها

در انتخاب مواد هنگام طراحی جدول غذای دیابتی ها باید دقت زیادی به خرج داده شود. غذا هایی که برای این دسته از افراد مفید هستند عبارتند از: سبزیجات برگ دار (مانند اسفناج، کاهو و کلم)، میوه های تازه با قند پایین (مانند سیب، گلابی و توت)، غلات کامل (همچون برنج قهوه ای، جو دوسر و کوینولا)، پروتئین های بدون چربی از (جمله مرغ، ماهی و حبوبات) و چربی های سالم (اعم از روغن زیتون و آووکادو).

بدترین غذا برای دیابتی ها

افراد دیابتی باید مطمئن شوند که برخی غذا های نامناسب که قند خون را به میزان زیادی بالا می برند را هرگز مصرف نکنند. مصرف این دست غذا ها ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای سلامتی این افراد بوجود بیاورد.

 بنابراین در جدول غذای دیابتی ها باید از مواردی همچون: غذاهای سرخ شده و پرچرب (مانند سیب زمینی سرخ کرده و فست فود ها) ، شیرینی ها و دسرهای شیرین (نظیر کیک، کوکی و نوشیدنی های قندی)، غلات تصفیه شده (مانند نان سفید و برنج سفید) و نوشیدنی های قندی (همانند نوشابه و آب میوه های صنعتی) به شدت پرهیز کنند.

جمع بندی

مدیریت دیابت از طریق تغذیه مناسب، یکی از مؤثرترین روش ها برای کنترل این بیماری و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت است. با رعایت اصول تغذیه ای، انتخاب غذاهای مناسب و طراحی یک جدول غذایی متوازن، می توان به بهبود سطح قند خون و جلوگیری از عوارض دیابت کمک کرد.

توجه به نیازهای فردی و پایش مداوم تأثیر غذاها بر قند خون، از جمله گام های ضروری در طراحی جدول غذای دیابتی ها است.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.